21/ 4 - mamma har fått ny lektion i att lägga in foton...



Ovan lite foton från grilningen förra helgen.Dammen ligger strax nedanför  vårt hus på gården där jag också är född..Det var där Charlotte föll igenom isen och på natten var hennes slang från magen på väg ut....skyddsänglarna måste  varit inblandade. Vi räknade till fyra i veckan. Charlotte la till två själv. Skall skriva om dem i morgon..Tänk de vågade inte operera ut slangen . Så hemskt om hon haft den än. Har skrivit om det tidigare. Överläkaren sa ju vid ett samtalår 2000,  när hon var så dålig och det var kritiskt. "Det är inget liv att leva för en person, med en slang från magen, resten av livet...så fel. Hon lever ju ett så rikt liv.På bilderna är också en av hennes katter , syster Stina och  Stinas pojkvän Ted..... 

I går blev det tagit blodprov på vårdcentralen. Jag lyckades inte få henne ur sängen förrän kl 11.15. En minut till är hennes stående svar. Fick ju påminna henne hela tiden att hon skulle vara fastande. Hon lika glömsk som jag ibland. Sedan är hon ju aldrig morgonpigg. Var ledig från skolan. Så synd hon inte fick vila sig denna dag. De har ju förmodligen lunchstängt på vårdcentralen . Jag var angelägen vi skulle vara där nere innan den, då hennes blodtryckmedicin är så livsviktig. Det var nrlapp hit och dit - men inte så lång väntan vid den tiden. 

Men C så trött och blek på läpparna. Jag undrade om de inte kunde se hennes HB direkt. Men de hade ingen sådan apparat så de kunde se det direkt. Sedan fick de inte ta utan läkarordination ett HB....Suck. Inte så konstigt att 10 % av alla läkarna på vårdcentralerna i Skåne är sjukskrivna. Fick den rapporten för någon månad sedan.

Jag har i dag under lördagen funderat medan jag lagade mat. Har de ingen sådan HB-apparat på en vårdcentral i en kommun med 14 000 innevånare?? Skall inte säga vilken kommun det är, alla vet ju inte som läser här.
Det är ju en liten apparat och jag vet att på den privata läkar mottagningen i grannkommunen, med EN läkare har de en sådan. Samt på den privata läkarmottagningen i Lund med några läkare.Samt på Charlottes tidigare avdelning på barnkliniken. Måste ringa och fråga vårdcentralchefen om jag missuppfattde det. Det vore ju jättebra om hennes vårdcentral hemma hade en sådan. SSK på Onkologen i Lund sagt jag får åka med henne till Akuten i Lund om hon blir dålig. De kan se hennes HB i sjukdatorn.. Men det är ju DIT vi absolut inte skall åka i onödan. De har ju fullt upp redan....
Funderat hela fm på detta. Jag vill ju hon skall vara listad på denna vårdcentral som bara ligger kanske 500 meter från syskonens lägenheter, samt vid vår kollektivlinjens färdväg...Vi politiker får ju inte lägga oss i kommande förändringar på vårdcentralerna. De skall själv komma på det. .....Men måste ringa som mamma måndag morgon. Kanske missuppfattade vi varandra på lab...Sedan sa Charlotte då på lab i går en kvart i 12. "Asch  jag är inte sjuk , det är bara jag som inte sminkat mig"...
Blekhet ingår i hennes sjukdoms symtom, så hon var kanske bara lika blek som tidigare. Tänker på mamman som jag mötte en gång  för några år sedan. Jag har slutat fråga efter blodprover. Jag tittar på min pojke. Tyvärr lever han inte längre. Härlige Niclas Comstedt , från samma stad som Anna Lindh bodde i, som jag tror,  blev lite förälskad i Charlotte när vi för några år sedan var i Varberg på Almers hus. Han dog förra våren. Charlotte hade lite kontakt med honom på Lunarstorm. En släkting till Niklas skrev och berättade det för Charlotte. Måste ringa mamman igen, hinner bara inte att vara social till alla...
Charlotte sover i dag i systerns lägenhet. Ringt om pengar....Hennes bror varit här ute. Han var så förkyld så han åkte in efter maten. Men gav mig en snabblektion  igen.
Måste nu ut i det fina vädret..
Mamma

Kommentarer
Postat av: LarsA

Du har många hänvisningar till slarv i sjukvården. Vet vad Du talar om, för ett par år sen kände jag mig trött och andfådd. Gick till vårdcentralen och blev kollad. De tog blodtrycket och luften pös ur blodtrycksmätaren, men trots kommentar om det såg de att allt var OK. Fick Astmamedicin istället som man inte bör ta om hjärtat krånglar.

Tog 14 dar och jag blev bara sämre. Släpade mig från parkeringen till väntrummet. Först undrade läkaren om jag hade psykiska problem i släkten, eftersom astmamedicinen inte hjälpt. Till sist tog de EKG. Såg ut som en kråka löpt amok på skrivaren. Ny blodtrycksmätning med fungerande manschett och transport raka vägen till akuten. Behandling inledd på 2 minuter med nitroglycerintablett under tungan. Härtat som en handboll i storlek och 14 dagar först på HIVA och sen kardiologen.

Allt OK numera, men det ska inte vara rysk roulett när man går till vårdcentralen. Vad är det som är fel?

Ditt engagemang är beundransvärt. Stå på Dig!

2007-04-21 @ 22:36:59
Postat av: Danijela

Hej Gunvor
Jag bor i Sverige 9 år, gick bara på SFI, sedan började jobba och har aldrig skrivit så mycket svenska som nu. När jag började skriva om Magdalena vågade jag inte skriva på svenska men det var många som sa till mig att dom vill läsa hur mår Magdalena när vi är inte inlagda på sjukhuset och då började jag. Nu är ja jätte glad att jag gjorde det.
Jag var precis på Alfons blogg och gråter hela tiden. Tänk bara vilken liv har dom nu, och hur har dom lilla flickor när dom vill leka med sin storebror. Kan bara sa att livet är så orättvist. Den jävla cancer som tar livet snabbt, ändrar livet så fört för alla oss.
Hoppas att Charlotte mår bra, jag tänker så mycket hur jobbigt har hon i denna ålder när man vill leva livet med kompisar och allt annat som är roligt nu!!!
Tänker på er varje dag
Kram Danijela

2007-04-22 @ 01:33:43
URL: http://danijelamagdalena.blogg.se
Postat av: Danijela

Hej Gunvor
Jag bor i Sverige 9 år, gick bara på SFI, sedan började jobba och har aldrig skrivit så mycket svenska som nu. När jag började skriva om Magdalena vågade jag inte skriva på svenska men det var många som sa till mig att dom vill läsa hur mår Magdalena när vi är inte inlagda på sjukhuset och då började jag. Nu är ja jätte glad att jag gjorde det.
Jag var precis på Alfons blogg och gråter hela tiden. Tänk bara vilken liv har dom nu, och hur har dom lilla flickor när dom vill leka med sin storebror. Kan bara sa att livet är så orättvist. Den jävla cancer som tar livet snabbt, ändrar livet så fört för alla oss.
Hoppas att Charlotte mår bra, jag tänker så mycket hur jobbigt har hon i denna ålder när man vill leva livet med kompisar och allt annat som är roligt nu!!!
Tänker på er varje dag
Kram Danijela

2007-04-22 @ 01:44:09
URL: http://danijelamagdalena.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0