Låga blodvärden - ½ behandling av 177 Lu

Så skulle vi vara på sjukhuset i Lund, onk  avd 86 kl 9.00. Jag vaknade tidigt och var för en gång skull ganska pigg. Det kändes bra att hon får behandling, att något händer,  men när hon kom till avdelningen, skulle nya blodvärden tagas, för de hon lämnat på vårdcentralen i måndags var låga. Så fick vi lite bekymmer mitt i glädjen över att något händer, men värre har det ju varit förr... Dessa väntelägen, som varit  under flera år,  utan behandling eller förbättringar,  gör oss alla påverkade. Snart är det 10 år sedan allt började.

När Charlotte väntat flera timmar, medan läkaren med flera, slagit sina huvudihop, fick vi glädjebeskedet att det trots allt blev behandling. Enligt sköterskan var det nära att hon inte fått. Så skönt. Charlotte har varit lite snuvig i veckan, men inte direkt sjuk. Hennes duktige läkare MG kom och sa han var förvånad att hennes benmärg eller Vad? gjort att hon fått så låga blodvärden på HB, vita och trombocyter.

Sedan fick hon mat och nålar sattes i bägge armar. Hon fick en vätska i blodet och sedan kom sjukfysikern också med sina praktikanter. Hon fick det radioaktiva 177 Lu, lutecheium som består av radioaktivt  ämnen, som flygs från Holland. Det är något nytt.

Nu röntgas Charlotte och jag skall handla till henne tidningar och godis. I natt får hon sova själv här första gången och sedan åker hon hem i morgon efter röntgen. Hon får vara hemma från jobbet en vecka, då hon är radioaktiv och skall inte vara nära barn och gravida speciellt.

I em skall hon få blod. Nu får jag rusa till henne. Datorn finns på sjukhusbiblioteket, där jag är en välkänd gäst!

Mamma

Kommentarer
Postat av: Elisabet Roslund

Ha det bra och hälsa till Charlotte!

Tänker ofta på er ska ni veta.......

Kramar/Elisabet

2009-10-01 @ 18:09:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0