16/4

Charlotte vaknade upp under em i går.Hon kan sova så man nästan tror hon är sjuk. Vi körde en runda med mormor i vitsippsskogarna där hon är född. Sedan kom systern och hennes pojkvän. Vi grillade vid dammen.
Jag fotograferade maor, det var en sådan fin kväll. Katterna med.

I dag innan 8.30 fick jag hämta mormor som skulle till läkare. Snabbt in på vårdcentralen och lämna saltsyresamlingen och Charlotte prover som vi samlat 24 timmar hemma. Proverna  skall gå med bilen från vårdcentralen till Lund kl 9.30. De har accepterat  på lab, vårdcentralen , att vi bara knackar på lab.dörren. Det sitter massor med personer i kön, så annars hade vi inte hunnit till annan stad och mormors läkartid. Men varje gång skall en vårdcentralpersonal först lite förvånat säga - kan man göra så, bara lämna prover. Sedan skall man stå där inför alla väntande ,medan denna personal måste in och fråga. Jo det var som jag sa. Jag skall bara lämna in dem. Först sa denna  -      Är du registrerad i kassan?? Det viktigaste i dag ute på vårdcentralerna. Denna byråkrati  viktigare än patienten och proverna.

Detta skall nu kommande åren förändras ute på vårdcentralerna . Jag tror det jag , när jag sett det sa en härdad patient. Ja dessa vårdcentraler. En frisk anhörig måste varje patient ha....

Har  p g a ovan själv nyss bytt familjeläkare för min mor och hela familjen.Jag skrev ett brev dit. Min mor höll på att dö p ga hon fått felaktiga tabletter som inte får sättas tillsammans enligt akuten , Lund. Det blev mycket bekymmer, tre fallolyckor, bl a med huvudet in i glasrutan i en terassdörr, tre akutenbesök och 12 dagars inläggning p ga natriumbrist. Sedan ville läkaren inte lyssna på mig utan min mor skulle vänta veckor på tid hos läkaren. Familjen fick turas om att vårda henne dygnet runt i nästan en vecka annars hade hon inte levt i dag.Allt för att man inte lyssnar på anhöriga bl a.

 Inte kan jag ha denna läkaren som ansvarig för Charlotte. Inte med den nonchalans och felmedicineringen.
Jag är inte långsint. Detta hände dec-jan 2007. Min mor överlevde. Många åldringar som inte har besök av anhöriga varje dag överlever inte..Ovan skulle anmälts men jag struntar i det. Skriver blog i stället och jobbar politiskt för att det skall bli bättre i vården. De håller bara varandra bak ryggen.

Fast läkaren på akutkliniken i Lund där min mor tvingades helt i onödan ligga så många dagar sa, vi ser ofta att läkarna på vårdcentralerna sätter ihop fel mediciner...  Men ovan orkar man inte när Charlottes sjukdom är tillräckligt att ha i familjen..
Nu är Charlotte hos pojkvännen.  Hon skall komma i kväll.
Mamma
 

Kommentarer
Postat av: Katalin, Kyles mamma

Hejsan,
vi satt mitt emot varandra vid frukosten på föräldrahelgen och jag är också en av dina trogna läsare. Fin bild på dina barn i förra inlägget! Håller tummarna för att behandlingen sätter stopp för tumören.
Som kommentar till läget på vårdcentralerna så vill jag bara tillägga att idag när jag skulle skaffa en läkartid till ett av barnen så valde jag för första gången bort att ringa till VC: för att slippa stå i kö först bara för att sedan i princip stå på knäna för att förklara varför just vi skulle tilldelas en av deras dyrbara läkarkvartar. Nä, nu testar vi en barnläkarmottagning istället, de svarade åtminstone och jag slapp tjata.
Goda blodvärden och en massa styrka önskas av
Katalin

2007-04-16 @ 22:19:05
URL: http://www.caringbridge.org/ky/kyle

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0