20/4 - ny dag i vårdsvängen

Så fick jag i går em tag i sjuksköterskan på onk i Lund. Jo, Charlotte skulle tagit blodprovet i går. Måste ta det i dag då. Hon har varit fastande i natt och nu på morgonen.Vi åker bil in för att skall hon åka kollektivt tar det en halv dag för henne fram och åter.  Alla mediciner får vänta. Visserligen var det oklarheter på remissen. Men om patienten säger en sak och remissen en annan. Varför inte ringa och kolla? Med mig eller sjukhuset i Lund. Nej på vårdcentralerna lyssnar man inte på patienterna tyvärr, det måste bli bättre. Så glad jag är med i Regionen som ersättare, men herregud vilken koloss att förändra.

Vårdcentralerna måste vara öppna så man kan gå dit. Det är tyvärr många av personalen som arbetat där i hela sitt liv. Patienterna skall anpassa sig till dem. Nu får det bli förändring.Sälv har jag och mina barn valt privatläkare. ibland. Men så skall det ju inte vara, när det finns en vårdcentral. Allt mycket bättre upp till 18 år när sjuksköterskan på barnkliniken tar alla proverna.Har aldrig tidigare haft kontakt så mycket med vårdcentralen hemma angående Charlottes sjukdom. Vi brukar när vi är i Lund gå ner till centrallab , nu när hon är över 18 år. Men egentligen skall man ju ta dem på hemmaplan. Men att också dessutom sitta i  timmar med sjuka personer.

Det blev fel en gång i vintras på vårdcentralen hemma, då man slog ut en urinsamling som Charlotte med möda samlat i 24 timmar. Hon är då bunden till hemmet och kan ju inte röra sig eller vara i skolan som andra. Därför är jag jätterädd om dessa prov. De tar flera veckor att få provsvar så de skall tagas viss dag före läkarbesöket.Tidigare under dessa 7 år har jag själv kört in dem till Lund, men det skall jag enligt Lund inte göra. Det gick på barnkliniken att lämna dem där uppe. Personalen på vårdcentralen hemma sällan troligen tagit emot ett sådant prov och "trodde" attt bara ett litet prov skulle sändas in. Så förstörde de det provet. Suck. Nästa dag slog de i handboken som fanns på en bokhylla. Där stod vad jag sa, hur de skulle göra. Men ....

Får inget veta om blodproverna. En ny ssk igår  Lund sa detsamma som tidigare. Bara läkaren får signera blodprovsresultatet i det nya datasystemet...Men i Kalmar får ssk göra det. Får ta det med läkaren den 7 maj. Vi måste ju veta när dessa blodvärden betyder så mycket.

Tack Lena Svensson, Lomma för en rolig kväll i Helsingborg i går kväll. Roligt att skratta och få vara i normal miljö för en kväll. Vi har ju alltid så roligt......Jag var på en Regionstämma på Vuxenskolan. P g a min hjärnstress över allt - så glömde jag körbeskrivningen till Folkhögskolan som en arbetskamrat plockat fram. Körde på måfå och trodde det fanns skyltar. Var 50 meter från att köra ombord på en färja till Danmark, lyckades vända.
 Förrra veckan när jag var i Helsingborg, var det en massa vägarbeten och trafikstockningar. Jag var sen också p  g a Charlotte ej varit helt okey på morgonen. Normalt vill jag vara ute jättetidigt. Men skulle hunnit om jag kört annan väg. Då satt jag plötsligt i en kö med en massa lastbilar "Avfallsstation". Jag lyckades vända och kom rätt till Knutpunkten.  Denna hjärnstress gör att man inte fungerar normalt.

Fick i går kväll tipspå mötet  om en grej som lekterapin på sjukhusskolan och Barncancerföreningens ungdomar kan ha. Jättebra komma ut. Har informerat både Vuxenskolan och Barncanserföreningen, att många föreningar kan ha nytta av varandra. Båda kan ju vinna på att ha aktiviteter som studiecirklar och kulturarrangemang. Många föreningar har Vuxenskolan med sig. ABF har en del och SENSUS har andra. Nu får vi iväg. Jag skall ge Charlotte papperet så hon kan bevisa att blodprovet skall tagas denna vecka.
Mamma
 

Kommentarer
Postat av: camilla

sänder en tanke till dig och din dotter, ja, er familj.
Jag hoppas ni klarar det här tillsammans, ni verkar vara så starka personer! Ja, ni kommer att klara det.
Kram

2007-04-21 @ 11:27:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0