15/12 - Bancancer --- alla vi i samma familj...

Ja,  då var mötet om min dementa mor över. Hoppas nu få lugn och ro med det och att andra gör det de skall. Bekymmer med det klarar jag bara inte just nu..Hälsade på henne på kvällen då jag handlat till henne.

Under em i affären,  fick jag mobilsamtal från Charlotte. Doktor Michael G hade ringt. Hennes blodvärden visade en inflammation i kroppen.  Han misstänkte lungorna.. så är vi tillbaka till år 2000 med infektionerna där blodvärden , efter varje behandling sjönk till nästan noll, tre dagar efter varje avslut av cytostatika....Läkaren hade sagt först att hon skulle ha antibiotika, men sedan under telsamtalet ändrat sig. Hon skulle inte, utan avakta måndag med lungröntgen. Då skall hon på läkarbesök i Lund, onk... 

Jag känner nu stor oro vad som händer i hennes kropp , då MIBG-strålningen var 30 % högre. Jag åkte direkt till apoteket och köpte en extra örontemp, som hon kan ha i systerns lägenhet. Jag är nu inne på 3:e sedan 2000, tycker de är bättre än , alla de olika muntemp o dyl vi köpt, som gav så olika resultat....Jag bad apoteket kolla, så inge medicin var inringd, då Charlotte var osäker...Jag handlade lite extra till Charlotte med juicer o dyl. Charlotte hade ingen feber, men såg eländig ut......blek och hängig. Hon hade ätit och druckit  något lite, men mådde ej bra...Tyckte det är så hemskt att hon skall vara så , när andra ungdomar kan leva livet. Läkaren hade sagt hon fick inte festa i helgen...hon undrade om hon på lördagen kunde åka med till julfirande i pojkvännens familj...Som tur är har C redan handlat julklappar, de flesta. Jag försöker tona ner det, men hon älskar det där med julklappar..

På kvällen skulle pojkvännen komma med pizza, så visst är det under kontroll...men minns från år 2000 hur snabbt tillståndet kan förändras,,,

Nu på morgonen får jag vänta lite med att ringa och kolla läget, då hon sover länge...och mycket. På sjukhuset sov hon ofta igenom hela dagen och var vaken  på natten...Det är ju livets utveckling att sova hos pojkvänner o dyl, men svårare för mig att följa läget...men hon är så duktig själv, snart färdig undersköterska till våren 2008.

Var i går kväll tvungen att  gå in på de andra barnens bloggar på Södra barncancerföreingens  sida och även nu på morgonen. Inser att hon likväl har det o k , jämfört med andra barn där....Det är det jag menar med "med i samma familj", känner också igen allt från reportagen om barnen/familjerna i tidningen "Barn & Cancer. Alla anhöriga mår ju lika dåligt runt om, oron är ju den samma över vad som väntar i morgon....

Läste nya medlemstidningen från Barncancerfonden...100 miljoner skall gå till forskningen om hjärntumörer och neuroblastom , dvs cancer i centrala nervsystemet. Tror Charlottes tumör hör hemma där, men aldrig läst i tidningen, om det just nu finns  i Sverige något barn med hennes ovanliga tumörsort,: malign tumör i binjuremärgen, extra adrenal feokromosytom och malign metastaserande paragangliom. Jag ser att många läser hennes blogg. Då mina datakunskaper är nästan noll, är det ingen ordning på hennes blogg, jämfört med många duktiga föräldrar här...Hoppas alla är med i åtminstone Postkodlotteriet, Cancerfondens månadslotteri o s v...Charlottes tumör är ju vanligast hos vuxna,men jag har varit med där,  sedan min svärmor dog i cancer 1984..

Nu får jag göra lite och rensa i "röran", dvs det jag samlat i rum som står oanvända och tvättrummet. Skall ha rörmokare i nästa vecka..Har till min egen förvåning , julfint och städat i övriga rum....
Mamma

Kommentarer
Postat av: Danijela

Kram från Danijela

2007-12-16 @ 16:52:44
URL: http://www.danijelamagdalena.blogg.se
Postat av: Elisabet Roslund

God Jul och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag er allihop
Kram/Elisabet

2007-12-22 @ 23:27:09
Postat av: Carina Jönsson

Jag som skriver heter Carina Jönsson och vi träffades på avd 64 i onsdags när BCF och Lions bjöd på mat. Det var jag som har en son, Andreas 17 år (det fyller han annandagen) som är färdigbehandlad för lymfom, av den beskrivningen vet du nog vem jag är. Vill bara skriva och önska dig och din familj en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År 2008, vi hoppas alla att det blir ett riktigt bra år för oss alla. Tyvärr har ju slutet på denna veckan varit väldigt tung, när vi fick besked om att vår kära Felicia inte finns med oss längre. Det känns så oerhört tungt och sååå tomt. Denna lilla tjej som verkligen har tagit en plats i våra hjärtan. Både hon och Moa har ju vi tagit till oss extra mycket. Livet är väldigt orättvist och hårt. Tänker så på Karro och Mattias......
Det känns väldigt vemodigt att fira jul men man måste försöka..... Jag tänkte på förra Julen då hade vi ingen aning om vilket helvete 2007 skulle bli, det är kanske tur det?! Vi får väl hoppas på 2008.... , att det blir ett bra år för alla underbara människor som vi har lärt känna, för det är ju så, vi föräldrar till barn som har haft/har cancer vi delar ju en erfarenhet tillsammans, en erfarenhet som vi ju egentligen inte vill ha men som vi tyvärr inte kan välja bort. Jag tror det är nyttigt att vi föräldrar har kontakt och att vi ventilerar saker. Än en gång ha en skön och avkopplande Julhelg och så hoppas vi på 2008 som en bra år!
Kram från Carina Jönsson med familj

2007-12-23 @ 18:03:28
Postat av: Tove

God jul hela familjen. Hoppas ni får en sådan bra jul ni kan. Har läst här ett tag, men aldrig skrivit något innan, men jag måste säga att ni ger mig styrka och tacksamhet för livet.

Ta hand om varandra! Kramar Tove

2007-12-23 @ 20:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0