Fredag!

 
Då var det fredag och 2 veckor och en dag sedan jag opererades.
Jag minns känslan när jag vaknade upp på eftermiddagen på uppvaket och kände mig så dålig. 
 
Man försökte ju föreställa sig hur det skulle kännas efteråt men man kan nog aldrig förbereda sig och veta. Det kändes värre
än jag trodde. Jag vågade inte titta mig i speglen första dagen.
 
De delade käken vid mitten och böjde vänster käke utåt så den var helt öppen för att komma åt tumören. Den satt om man tänker vid käken och så gå in mot mitten av halsen vid kotorna och så lite upp. Under skallbasen.
 
Det var en enorm svullnad vid käken och vänster sida och jag minns att det spände jätte mycket. 
Jag vaknade upp med både sonden och dränage på halsen och det tog ett par dagar att vänja sig vid. 
Jag minns att det var svårt att röra tungan och att grimasera. 
Man var uppkopplad på massa saker och hade 3 st nålar i händer och fot.
 
Smärtan var stor och jag fick mycket morfin. Jag sov ibland och var vaken ibland. Jag bad på natten och sömntablett eller nått för jag ville bara sova flera timmar så att tiden kunde gå så jag kände mig bättre å fick komma tillbaka till avdelningen. Tyvär vågade de inte ge mig nått att sova på för att jag var under övervakning så natten blev rätt lång. Morfinet hjälpte mig mycket där och man slappnade av mycket tack vare det.
 
Det stora jobbiga var att det kändes svårt att andas fastän jag syresatte mig bra. De kollade i halsen så allt var bra och det var det men man var ju lite svullen och jag tror att det var lite att man var lite tagen av allt. 
Det gick knappt att svälja eller hosta så det gjorde det svårt med.
 
NU är allt bättre och det känns skönt. 
Återhämtningen är lång och jag har mycket kvar men man e tacksam man mår bra när man tänker på hur man mådde då för 2 veckor sedan.
 
Idag hämtade jag och mamma lilla Maya på dagis. Det var lite pirrigt att för första gången gå ut i sin egen by men det gick bra. Jag tänker då både på mitt operations sår och min sond. Man vänjer sig. 
Det var skönt att träffa personalen och det var ju längesen nu som jag hämtade Maya där! 
 
Hoppas allt är bra med er alla och ni har en trevlig fredag!
/Stina
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är så starkt Stina. Jag blir så tårögd när jag läsa dina och dina mammas inlägg. Men fint att du vill meddela dig. Tänker på dig. Många många... kramar till dig.

2015-04-24 @ 22:05:36
Postat av: Anonym

Tänker så på dig

2015-04-24 @ 23:05:23
Postat av: Malin.R

Tänker på dig Stina! Blir så ledsen, Krya på dig<3

2015-04-25 @ 11:56:56
Postat av: Caroline

Så skönt att du har fått komma hem till familjen. Tänker på dig och skickar en massa styrkekramar. Krya på dig, Stina 💕 Vi ses!

2015-04-26 @ 11:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0